naar de inhoud

Onze toekomstvisie

Onze ambitie is: “Lokaal, regionaal, nationaal en internationaal herkennen mensen Enkhuizen als unieke historische stad met een onvervalst, hartelijk en moedig karakter.”

Merk
Terugkerend onderwerp in ons strategisch jaarplan 2026 en in onze voorgaande plannen is dat wij blijven inzetten op het versterken van Enkhuizen als stadsmerk, als toeristisch merk. Inzetten op de merkidentiteit en uitstraling van de stad en deze nog meer betekenis geven door inzet van marketingcommunicatie. Geen dure kortstondige ‘sales’ campagnes, maar lange termijn inzet. Wij blijven bouwen aan een goede positionering, het bevestigen en het verbeteren van het imago, het vergroten van naamsbekendheid, enz. In verzadigde markten zijn het ons gedrag en de merkidentiteiten die het verschil kunnen maken in onderscheidend vermogen. In de wereld van citymarketing is een sterke merkidentiteit en de juiste tone of voice in beeld en tekst cruciaal om succesvol te zijn. Het is de basis van onderscheidend vermogen en relevantie richting alle doelgroepen en belanghebbenden.


Bewoners en bezoekers in balans
Onze doelstellingen laten een balans zien tussen publieke en private belangen. We zetten niet in op ‘sales’ promotie om kortstondig meer bezoekers aan te trekken. We willen vooral dat mensen Enkhuizen en Westfriesland blijven overwegen als bestemming. We willen dat Enkhuizen haar roemrijke bekendheid behoudt te midden van het marketinggeweld tussen steden, regio’s, landen en private aanbieders in recreatie en toerisme, onze bezoekerseconomie. Wij sluiten niemand uit voor een bezoek aan Enkhuizen, echter een communicatieboodschap aan iedereen verliest al snel haar kracht en schiet het doel voorbij. Daarom kiezen wij voor doelgroepen die goed passen bij Enkhuizen en doelgroepen die voor het aanbod van Enkhuizen kansrijk zijn. Op de volgende pagina meer over onze doelgroepen.


Onze aanpak
Aan de hand van onze doelen hebben we per onderwerp een strategie ofwel benaderingsaanpak geformuleerd. Gezamenlijk zijn het onze hoofdtaken als het ware. Per hoofdtaak hebben wij deze getracht te vertalen in ‘gewenste resultaten’, soms met kwantitatief meetbare resultaten en soms met meer ‘zachte’ resultaten. Onze gewenste resultatenlijst geeft houvast voor onszelf, onze financiers en andere belanghebbenden. Om zo concreet mogelijk te werken hebben wij onze strategieën en gewenste resultaten vertaald in projecten en activiteiten. Per project of activiteit bekijkt het team of er nog een aanvullend plan van aanpak nodig is of een specifieke werkstructuur of een taakverdeling. Zo werken we bijvoorbeeld met een culturele agenda en een content kalender/planning.

Wij streven ernaar om de projecten met het gewenste resultaat uit te voeren en waar mogelijk af te ronden. Sommige projecten en activiteiten lopen voortdurend door in de tijd, zoals het VVV gastheerschap, website optimalisatie, productontwikkeling en social media creatie.

Vergeet niet in te schrijven voor de nieuwsbrief

Meld u hier aan om elk kwartaal de gratis nieuwsbrief te ontvangen en blijf op de hoogte van relevante ontwikkelingen voor uw onderneming.

Schrijf je in!